F.d. Overwatch-chef avslöjar brutalt intäktshot: Uppnå målen eller 1 000 utvecklare får sparken

Jeff Kaplan, tidigare chef för Overwatch, berättade nyligen om en förkrossande händelse från sin tid på Blizzard och beskrev ett hårt ultimatum från företagets dåvarande ekonomichef: öka spelets intäkter till specifika mål, eller se 1 000 utvecklare bli uppsagda.
I Lex Fridmans podcast kallade Kaplan det för ”det största ’f**k you’-ögonblicket” i sin karriär – ett ögonblick som krossade hans passion för Blizzard och som i slutändan ledde till att han slutade. Detaljerna kring de exakta intäktssiffrorna hålls hemliga på grund av ett gällande sekretessavtal.
Orsaken till pressen? Blizzards massiva satsning på Overwatch League, e-sportspektaklet som krävde enorma investeringar. Kaplan förklarade hur resurser omdirigerades till ligavänliga funktioner som Twitch-integration och avancerade kameror för åskådare, allt marknadsfört till investerare som en game-changer större än NFL.
Spänningen växte till en överdriven hype under investerarnas roadshows, sa Kaplan. ”De sålde Brooklyn Bridge”, konstaterade han, och lovade fullsatta evenemang, rekordförsäljning av biljetter och enorma intäkter från merchandise. Men verkligheten slog hårt: globala lag i städer som London och Shanghai gjorde liveevenemang logistiskt omöjliga, försäljningen av merchandise nådde inte upp till drömmarna om NFL-nivå, och hela modellen rasade snabbt samman.
Blizzard och dess finansiärer vände sig till kärnspelet för att kompensera. Overwatchs drömmar om live-tjänster – nya hjältar, kartor och evenemang – hamnade i bakgrunden när trycket ökade att få ut Overwatch 2 och öka intäkterna. ”All omsorg och kärlek för live-spelet försvann”, beklagade Kaplan.
Kaplan hade tänkt sig att gå i pension hos Blizzard, en plats han såg som en del av sin identitet. Det ultimatumet förändrade allt. ”Jag trodde aldrig att den dagen skulle komma”, reflekterade han och tillade att den aktuella finansdirektören är borta sedan länge.
Idag leder Kaplan ett sammansvetsat team på indiestudion Kintsugiyama, som nyligen tillkännagav The Legend of California – ett överlevnadsspel i öppen värld som släpps i Early Access i år.




