Gamers Lounge och Riot Games: Ett strategiskt partnerskap för att omvandla MEA Esports
Expanderar esport-ekosystemet i Mellanöstern och Afrika
I ett viktigt steg för att förbättra esportlandskapet i Mellanöstern och Afrika (MEA) har Riot Games, utvecklaren bakom populära titlar som League of Legends och VALORANT, ingått partnerskap med Gamers Lounge. Samarbetet, som offentliggjordes i slutet av mars, syftar till att stärka MEA:s ekosystem för e-sport genom att utnyttja Gamers Lounges expertis som Riot Games kreativa gren i regionen.
Förbättrat samhällsengagemang genom lokaliserat innehåll
Hashem AlBorno, COO på Gamers Lounge, delade med sig av sina insikter till Esports Insider om partnerskapets potential att utveckla spelcommunities för League of Legends, VALORANT och Wild Rift i MEA. Strategin innebär att skapa kulturellt relevanta upplevelser och innehåll, inklusive design, illustration, videoproduktion och live-evenemang, allt anpassat till regionens unika preferenser och språk.
Att knyta samman intressenter och utöka marknadens inflytande
Gamers Lounge, som grundades 2014, har etablerat sig som en nyckelspelare inom esportscenen i MEA. Företaget strävar efter att koppla samman varumärken, utgivare och intressenter med MEA-publiken genom olika esport- och spelprojekt. Bland tidigare initiativ kan nämnas Red Bull Proseed-turneringen och samarbeten med PUBG för innehåll i sociala medier och MEA-fokuserade dokumentärer.
En historia av framgångsrika samarbeten
Detta partnerskap är inte den första interaktionen mellan Riot Games och Gamers Lounge. De två företagen har tidigare samarbetat kring Intel Arabian Cup (IAC), MEA:s officiella League of Legends-evenemang, där de introducerade teknik som Augmented Reality i direktsändningar. Dessutom producerade Gamers Lounge The Best Duo, en show inspirerad av League of Legends’ Soul Fighter-evenemang, som mottogs väl av communityn.
Riot Games engagemang i MEA-regionen
Riot Games har aktivt utökat sin närvaro i MEA-regionen, lanserat en League of Legends-server i Mellanöstern och lokaliserat spelet på arabiska. Utvecklaren presenterade också TeamFight Tactics och League of Legends i den saudiarabiska regeringsstödda Esports World Cup. Denna expansion har fått andra utvecklare att fokusera på MEA-marknaden, och företag som Mobile Legends, Garena och Bandai har bildat MEA-specifika team.
Blickar framåt: Framtida aktiveringar och marknadstillväxt
Partnerskapet med Riot Games gör det möjligt för Gamers Lounge att lägga till sin imponerande projektportfölj, som inkluderar samarbeten med PUBG, Red Bull, Samsung, Ubisoft och IGG. I takt med att esportmarknaden i MEA fortsätter att utvecklas är denna strategiska allians redo att driva på ytterligare tillväxt och innovation i regionen.
Hashem AlBorno
Hashem Alborno är medgrundare och Chief Operating Officer (COO) för Gamers Lounge, en framstående esportorganisation baserad i Mellanöstern och Nordafrika (MENA). Med över ett decenniums erfarenhet inom esportbranschen har Alborno bidragit till att etablera Gamers Lounge som en ledare inom området. Organisationen är känd för att tillhandahålla omfattande lösningar för varumärken som vill komma in i spelindustrin, särskilt i MENA-regionen.
Under Albornos ledning har Gamers Lounge bildat strategiska partnerskap med stora företag, bland annat Riot Games, för att marknadsföra populära speltitlar som Valorant, League of Legends och League of Legends: Wild Rift i Mellanöstern och Afrika. Samarbetet innebär att skapa innehåll för marknadsföring och sociala medier samt att producera livestreams och sändningar. Albornos vision är att inspirera framtida generationer i MENA-regionen att förverkliga sina drömmar inom gaming.