LoL Patch 14.16: Omfattande uppdatering ger stora buffs, nerfs och mästarejusteringar
Riot Games förbereder sig för att släppa Patch 14.16 för League of Legends den 14 augusti 2024, med betydande förändringar som riktar sig till både solokö och professionellt spel.
Denna uppdatering försöker åtgärda ihållande obalanser i spelet, justera mästardynamiken och förbättra den övergripande spelarupplevelsen. Riot hoppas kunna främja en mer balanserad och konkurrenskraftig miljö genom att fokusera på både underpresterande och kraftfulla mästare.
Sennas roll omarbetning
Sennas roll har ändrats för att betona att hon är en hjälpsam mästare när hon samarbetar med ADC. Hennes attackhastighetstillväxt har sänkts från 4% till 2%, vilket ger hennes effektnivå i linje med hennes avsedda syfte. Sennas AP-objektbyggnader har också förbättrats, vilket gör dem mer livskraftiga samtidigt som de inte överskuggar AD-byggnader.
Azir och Orianna
Azirs hållbarhet förbättras avsevärt, med hans hälsoregenerering ökar från 3,5 till 5 och hans rustning från 22 till 25. Oriannas Q-förmågekraftförhållande har ökats från 50% till 55%, vilket ger henne en mindre fördel i striden i mitten av banan.
Sylas & Syndra
Sylas får förbättrad grundhälsa (575 till 600), vilket förbättrar hans uthållighet i strid. Syndras R-förmåga får en skadeökning, med Dark Sphere-skador ökade från 90/130/170 + 17% AP till 100/140/180 + 17% AP, vilket ökar hennes effektivitet i slutet av spelet.
Katarina, Vi och Skarner
Katarinas förmågor förbättras för att stärka rena AP-byggnader, med hennes R-skada som ökar från 80-200 + 35% AP till 80-240 + 45% AP. Vi’s Q-förmågas maximala skada har ökats från 90-290 till 100-300, och hennes minsta basskada från 45-145 till 50-150, vilket gör henne farligare i dueller. Skarners tankbyggnader har förbättrats, med HP ökat från 610 till 630 och bas AD höjts från 60 till 63.
Wukong
Wukongs rustning har ökats med 1 på alla nivåer och kan staplas upp till 6 rustningar, vilket ökar hans överlevnadsförmåga i strid.
Corki & Lucian
Corkis Q-förmåga har blivit nerfed, med en längre nedkylning (från 8-6 till 9-7 sekunder) och en högre manakostnad (från 60-80 till 80), i ett försök att begränsa hans dominans i solokön. Lucians Q har justerats för att behålla sin styrka i botfältet samtidigt som han minskar sin påverkan i mitten av banan, vilket resulterar i en total AD-förhållandeökning från 0.15 till 0.2.
Qiyana och den ödesdigra askan
Qiyanas rustning har uppgraderats från 28 till 31, vilket ger förbättrad kontroll i tidigt spel. Hennes djungelroll har också förbättrats, vilket gör henne till ett mer lönsamt alternativ i den positionen. Fated Ashes, ett föremål som används vid djungelröjning, har fått sin monsterbonusskada per sekund minskad från 20 till 15.
Dorans blad
Doran’s Blade har blivit nerfed för att göra det mindre effektivt i det tidiga spelet. Dess hälsa har minskats från 100 till 80, och lifesteal har minskats från 3,5% till 3%, vilket gör den mindre effektiv för att upprätthålla tidiga skärmytslingar.
Bladet från den förstörda kungen
The Blade of the Ruined King’s attackskada har sänkts från 55 till 50 och dess attackhastighet från 30% till 25%. Men träffskadan på grundläggande attacker har ökats från 9% till 10%, vilket delvis kompenserar för nerfs.
Homeguard- och dödstimer
Homeguard-timers har ändrats, varaktigheten har förlängts från 5 till 8 sekunder och aktiveringen sker nu när du lämnar basen snarare än när den dyker upp. Dessa förbättringar är avsedda att ge fler strategiska val för spelare som återvänder till fältet. Dödstimermekanismen har också uppdaterats för att göra det mindre nödvändigt för spelare att använda Teleport för att snabbt återvända till sin lane, vilket möjliggör snabbare återhämtning efter solo kills.
Gemenskapens reaktioner
Gemenskapen har reagerat entusiastiskt på dessa justeringar, särskilt buffertarna för underpresterande hjältar som Azir och Sylas. Det har dock gjorts oro över nerfs till Corki och kritiska föremål som Doran’s Blade. Sammantaget är spelarna glada över att se hur dessa förändringar kommer att påverka den konkurrenskraftiga scenen och soloköspelet.
Med Patch 14.16 fortsätter Riot Games att finjustera League of Legends balans, vilket förbättrar spelupplevelsen för spelare på alla nivåer.