eSportseSports Nyheter

Konsolidering av esportmarknaden: en förändring mot lönsamhet och hållbarhet

I e-sportens dynamiska värld har tecken på marknadskonsolidering dykt upp, vilket signalerar en förändring mot lönsamhet och hållbarhet.

Äldre spel som League of Legends och Counter-Strike fortsätter att imponera, medan nyare titlar som Fortnite, Overwatch och Rocket League ökar spänningen.

Varumärken, företag och investerare har visat intresse för e-sportbranschen på grund av dess förväntade tillväxt.

Även under pandemin blomstrade e-sportsektorn, med onlineturneringar och nyare säkerhetsåtgärder som säkerställde kontinuitet.

Efter pandemin blev det dock klart att avkastningen på investeringen inte hade realiserats som förväntat.

Esports-lag stod inför utmaningar på grund av höga spelarlöner, överdrivet beroende av sponsring och en fanbas som var ovillig att spendera mer på en aktivitet som i stort sett är gratis att titta på.

Inflation, levnadskostnadskris och ekonomisk osäkerhet sänkte förväntningarna på branschen ytterligare.

Under högkonjunkturen på 2010-talet pumpade investerare in miljoner i teamorganisationer och andra enheter. De starka ljusen från konkurrenskraftigt spel och de fansfyllda stadionerna resulterade i professionella spelare med betydande följare och rubriker som skryter med prispotter på miljoner dollar.

Dessa år har tagit slut, vilket har lett till nedskärningar, nedläggningar och konsolidering inom hela sektorn.

Esportvintern

Stora företag inom den bredare spelindustrin, inklusive Activision Blizzard, Riot Games, Epic Games och turneringsarrangörerna ESL och FACEIT, tillkännagav uppsägningar.

Värderingarna för organisationer som FaZe Clan sjönk avsevärt, från en miljardvärde till cirka 14 miljoner dollar.

Dave Harris från Guinevere Capital förklarar effekten av stigande räntor på allokering av investeringar och minskningen av sponsringsintäkter på grund av förändrade prioriteringar inom teknik.

Det brittiska esportförbundets senior vicepresident, Dave Martin, betonar behovet av bra affärsplaner, data och en förståelse för marknadstillväxtmått för framgång inom e-sport. Jasmine Skee, VD för Guild Esports, håller med.

Lönerna för North American League of Legends-spelare har minskat avsevärt, med låga sexsiffror som har blivit vanligare.

Volatiliteten inom e-sport demonstreras också av sänkta prispengar för Rocket League Championship Series och Dota 2 International.

What we’ve seen in the last few years – and what we’re at the forefront of – is esports teams organisations diversifying their revenues, becoming esports-and-gaming-led entertainment brands. This business model is much more viable than traditional approaches to esports.

Guild Esports CEO Jasmine Skee

Saudiarabiens inträde i e-sportens ekosystem genom förvärv av stora turneringsarrangörer ESL och FACEIT har medfört betydande investeringar till branschen.

Med fokus på infrastrukturinvesteringar siktar Saudiarabien på att driva på tillväxten av e-sport, attrahera professionella spelare och erbjuda stora turneringar med betydande priser.

Medan vissa intressenter välkomnar Saudiarabiens engagemang, är andra fortfarande i konflikt.

En bit av hopp

Trots utmaningar finns det en känsla av optimism för framtiden för e-sport när den fortsätter att utvecklas och anpassa sig till marknadsförhållandena.

Robbie Douek, VD för turneringsarrangören BLAST, uppmuntrar fokus på framväxande regioner, ny teknik och mångfald för att driva tillväxt i branschen. Intressenter som arbetar tillsammans kan leda till fruktbara möjligheter för framtiden.

Enligt Dave Martin kommer e-sportbranschens framtid att kännetecknas av genomtänkt konsolidering genom strategiska sammanslagningar, välplanerade affärsstrategier, en sömlös blandning av e-sport och traditionell sport, och banbrytande initiativ på verkliga arenor.

E-sport i Storbritannien frodas med en mängd olika initiativ som tar form. Några anmärkningsvärda exempel inkluderar sändningsanläggningen Confetti X, Copperbox Arena, British Esports National Esports Performance Campus, spelbarer och Endpoints Pracrooms bootcamp-plats. Var och en av dessa anläggningar spelar en viktig roll för att främja tillväxten och utvecklingen av e-sportgemenskapen i landet, vilket ger möjligheter för både spelare, lag och fans.

Esportorganisationer, oavsett fysisk infrastruktur eller geografisk positionering, kan främja ett ömsesidigt fördelaktigt samarbete som driver hela branschen framåt.

Den verkliga potentialen för e-sport ligger på lång sikt. Branschens nuvarande storlek kan vara mindre än vissa förväntar sig, men dess utsikter är betydande och bör inte underskattas.

Esports

Esports , short for electronic sports, is a form of competition using video games. Esports often takes the form of organized, multiplayer video game competitions, (wikipedia)

Eva Enta

Hej, jag heter Eva, bara en vanlig gamer-tjej. Om jag inte spelar Fortnite eller League of Legends tittar jag förmodligen på någon Esports-turnering. Låt oss hålla spelandan vid liv!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button