Riot Games kommer att avslöja International League Rankings för VALORANT Team Capsules
Valorant är en taktisk förstapersonsskjutare för flera spelare som utvecklas och publiceras av Riot Games, specifikt för Microsoft Windows. Valorant släpptes den 2 juni 2020 efter att ha presenterats som Project A under 2019 och fick snabbt uppmärksamhet för sitt strategiska spel och exakta skjutande, som hämtar inspiration från Counter-Strike-serien.
Spelet utspelar sig i en nära framtid och innehåller ett antal karaktärer som kallas agenter, alla med sina egna unika förmågor och kulturella bakgrunder. I det primära spelläget tävlar två lag med fem spelare i varje – bestående av anfallare och försvarare – under en serie rundor om att antingen placera ut eller desarmera en bombliknande enhet som kallas Spike, eller att eliminera motståndarlaget.
Agenterna har en uppsättning förmågor, inklusive en signaturförmåga som de får gratis varje runda och en ultimat förmåga som laddas genom spelåtgärder som dödar och fullbordar mål. Spelare kan också köpa ytterligare förmågor och en rad vapen med hjälp av ett ekonomiskt system i spelet som belönar framgångsrikt spel.
Riot Games är redo att revolutionera fansens engagemang och stöd inom esport genom den kommande lanseringen av VALORANT team capsule rankings. Detta initiativ, som tillkännagavs av Leo Faria, Global Head of VALORANT Esports, under VCT Americas KICKOFF, syftar till att ge fansen insikter om populariteten för varje lagkapsel sedan lanseringen den 21 februari. Det specifika datumet för tillkännagivandet av dessa rankningar är ännu inte offentliggjort, men förväntningarna byggs upp för vad som förväntas bli en avslöjande inblick i fansens preferenser över de internationella ligorna.
VALORANT Champions Tour (VCT) lagkapslar är ett nytt sätt för fans att stödja sina favoritlag. Dessa köp i spelet ger inte bara fansen möjlighet att visa sin lojalitet utan bidrar också ekonomiskt till de lag de stöder, med 50% av vinsten från varje lags samling som delas med lagen under hela 2024-säsongen. Kapslarna innehåller en rad olika föremål, inklusive en klassiker, ett unikt spelarkort som utformats i samarbete med lagen samt ett exklusivt set med Gun Buddy och Spray.
Leo Faria uttryckte stor tillfredsställelse med mottagandet av lagkapslarna och noterade att vissa lag redan hade överträffat sin minimigaranti för hela året inom bara två veckor efter lanseringen. Denna entusiasm understryker initiativets framgång när det gäller att skapa en djupare kontakt mellan fans och lag, samt att tillhandahålla en hållbar finansiell modell för lag som deltar i VCT.
Det är dock viktigt att notera att den kommande rankingen inledningsvis inte kommer att omfatta Kina, eftersom lagkapslarna för VCT CN kommer att släppas senare. Denna försening beror på att ligan nyligen bildades och inte har haft samma förberedelsetid som Americas, Pacific och EMEA för att organisera sin kosmetika. Trots detta tyder löftet om rankningar för alla ligor ”mycket snart” på en livlig tävling och engagemang från fans över hela världen.
Initiativet med VCT-teamkapslar är ett bevis på Riot Games engagemang för att bygga ett blomstrande ekonomiskt ekosystem runt VALORANT Esports. Genom att låta fansen direkt stödja sina favoritlag genom köp i spelet ökar Riot inte bara fansens engagemang utan banar också väg för en mer hållbar modell för esport. Detta tillvägagångssätt markerar en betydande förändring inom esportindustrin och erbjuder en mer inkluderande och rättvis intäktsfördelningsmodell som gynnar både utvecklare och lag.
I väntan på att VALORANT-teamens kapselrankingar ska släppas är initiativet redan en viktig milstolpe i utvecklingen av esports intäktsdelning och fansens engagemang. Riot Games innovativa tillvägagångssätt sätter en ny standard för hur esport kan främja ett levande och ekonomiskt hållbart ekosystem för alla inblandade intressenter.