eSportseSports Nyheter

Riot Games öppnar dörrarna för sponsring av vadslagning i League of Legends och VALORANT Esports

Riot Games har officiellt meddelat att man nu kommer att tillåta sponsring av vadslagning inom de högsta nivåerna av sina flaggskeppstitlar inom esports, League of Legends och VALORANT, i Nordamerika och EMEA-regionen. Detta är ett led i Riot Games bredare strategi för att främja ett mer hållbart ekosystem för esports.

Ett steg mot en hållbar framtid

Enligt Riot Games syftar beslutet att tillåta sponsring av vadslagning till att skapa långsiktig stabilitet för lagen och branschen som helhet. Företaget betonade vikten av att hantera denna nya sponsringskategori med strikt tillsyn för att skydda både tävlingarnas integritet och fansens välbefinnande.

John Needham, president för Publishing and Esports på Riot Games, förklarade:

”Vi tror att det är bättre att tillåta sponsring av vadslagning – på ett genomtänkt, försiktigt sätt och med rätt skyddsåtgärder – än att stå vid sidan och se på medan riskerna för fansen och integriteten förblir okontrollerade. Genom att fastställa tydliga standarder kan vi skydda våra varumärken och ge lagen nya ekonomiska möjligheter.”

Omfattningen av e-sportbetting

Färska uppgifter från sportteknikföretaget Sportradar visar på den växande betydelsen av betting inom e-sport, med globala insatser på League of Legends och VALORANT på totalt 10,7 miljarder dollar år 2024. Riot Games pekar dock också på en oroande trend: 70 % av dessa insatser görs via oreglerade, olicensierade bookmakers.

Stränga riktlinjer för sponsring

För att säkerställa att endast seriösa partners är involverade kommer Riot Games att noggrant granska och godkänna alla potentiella sponsorer inom vadslagning. Lag som är intresserade av att säkra sådan sponsring måste använda officiella data från GRID Esports och implementera robusta interna integritetsprogram för att upprätthålla fair play och skydda fansen.

Återinvestering i e-sportens ekosystem

Riot Games har åtagit sig att återinvestera en del av intäkterna från sponsring av vadslagning i Tier Two-scenerna i både League of Legends och VALORANT. Denna återinvestering kommer att öka prispotterna och finansiera utökade utbildningsinitiativ för turneringsarrangörer och blivande proffs.

Reklamrestriktioner kvarstår

Trots de nya sponsringsmöjligheterna upprätthåller Riot Games strikta gränser för att skydda tittarna. Spelreklam kommer inte att visas på Riot-ägda sändningskanaler, och lag är förbjudna att visa logotyper för spelpartner på sina tröjor.

Framtiden

Beslutet att acceptera sponsring av vadslagning delgavs först League of Legends- och VALORANT Champions Tour (VCT)-lagen i december 2024. I takt med att policyn införs strävar Riot Games efter att balansera finansiell tillväxt med fortsatt integritet och hälsa i sitt e-sportsekosystem.

Sammanfattning:
Riot Games nya inställning till sponsring av vadslagning markerar en betydande förändring i e-sportlandskapet och lovar nya ekonomiska möjligheter för lagen samtidigt som man prioriterar tävlingsintegritet och fansens skydd.

Mikael Lodi

Hej, jag heter Mikael Lodi. Jag har spelat hela mitt liv, särskilt Dota 2, men jag älskar även CS och Overwatch. Esport har alltid fascinerat mig, och jag älskar att dela med mig av mina kunskaper till andra gamers. Låt oss hålla igång spelpratet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button