Esportturneringsarrangören BLAST inleder urvalsprocessen för värdstäder för sina evenemang 2025 och 2026.
Esportturneringsarrangören BLAST har startat sin ansökningsprocess för värdstäder för evenemang som äger rum 2025 och 2026. Företaget strävar efter att leverera över 15 live-arena esport-evenemang per år över fem stora titlar: Rocket League, Fortnite, Counter-Strike, Rainbow Six och det nytillkomna Dota 2.
För perioden 2025-2026 avser BLAST att stärka sin närvaro på befintliga marknader och samtidigt expandera till nya territorier. Bara under 2024 kommer arrangören att stå värd för 10 arenaturneringar, inklusive Six Invitational 2024 i Sao Paulo, RLCS Copenhagen Major och BLAST Rainbow Six Manchester Major.
Den ekonomiska effekten av att vara värd för stora esportsevenemang har blivit en betydande dragningskraft för städer. Enligt BLAST genererade Six Invitational 2024 i Sao Paulo över 13 miljoner dollar i ekonomiska fördelar för den brasilianska staden. På samma sätt bidrog LCS Spring Finals 2023 i Raleigh, North Carolina, enligt uppgift med 2,74 miljoner dollar till den lokala ekonomin.
James Woollard, BLAST:s Director of Market Development, uttryckte spänning över att arbeta med både bekanta och nya värdstäder. Han framhöll BLAST:s rykte om oöverträffad produktionskvalitet, fan-fokuserade upplevelser och elektrifierande arenaevenemang som lockar en global publik och ger ekonomiska effekter på flera miljoner dollar.
”Vi får BLAST-evenemang runt om i världen att se ut och kännas unika med staden i centrum, och vi strävar efter att skapa långsiktiga och strategiska partnerskap med destinationer för att uppfylla deras mål”, säger Woollard.
BLASTs expansion till Dota 2 är en betydande utveckling, med den nyligen tillkännagivna BLAST Slam-kretsen som kommer att debutera i slutet av 2024 och fortsätta under 2025 med fem planerade evenemang.
Andra stora BLAST-organiserade turneringar som planeras för detta år inkluderar FNCS Majors och BLAST Premier Fall Spring Final i London. I takt med att e-sportindustrin fortsätter att växa inser städer över hela världen de potentiella ekonomiska och kulturella fördelarna med att vara värd för dessa högprofilerade evenemang.
BLAST
BLAST är ett Danmarksbaserat medieproduktionsbolag inom esport, ursprungligen känt som RFRSH fram till 2019. Företaget organiserar och driver olika esportturneringar, bland annat BLAST Premier för Counter-Strike 2 och det nyligen utannonserade BLAST Slam för Dota 2. BLAST fokuserar på att tjäna pengar på sändningar av tävlingsinriktade spel genom reklam, sponsring och avtal om medierättigheter. Företaget har utökat sin portfölj till att omfatta andra spel som Fortnite och Rocket League, och uppnådde lönsamhet 2023.