Nytt undvikande system i Overwatch 2: begränsa giftiga lagkamrater
Den nya säsong 12-uppdateringen för Overwatch 2 har äntligen tagit med en efterlängtad funktion som fans har väntat på sedan april 2024. Med det förnyade ”Avoid Teammates” -systemet kan spelare permanent undvika specifika lagkamrater som de inte vill spela med.
Det nya systemet tillåter upp till 15 spelare att läggas till i en spelares ”Avoid Teammates”-lista, en betydande expansion från de tidigare tre platserna. Av dessa 15 platser kan tre användas för ”pinned” undvikande, vilket innebär att dessa deltagare aldrig kommer att matchas med dig igen. De återstående 12 platserna är ”recent” avoidance-platser, som tidsbegränsas efter sju dagar, på samma sätt som i det gamla systemet.
Systemet använder en sofistikerad algoritm för att väga in flera variabler när det avgörs om en undviken konkurrent ska placeras i samma matchning som du. Dessa faktorer inkluderar deras historia av giftigt beteende, dina personliga preferenser och den övergripande balansen i spelets tävlingslägen.
Prioritering av matchmaking
Blizzards Gavin Winter noterade att om spelare undvek varje individ som någonsin hade orsakat dem frustration, skulle det kunna öka matchningstiden avsevärt. Detta problem skulle vara särskilt uttalat i tävlingsinriktade spellägen, där antalet tillgängliga motståndare redan är begränsat.
För att mildra den potentiella effekten av att undvika vissa lagkamrater på matchningstiden, särskilt i tävlingsinriktade lägen, använder systemet ett noggrant utformat prioriteringssystem för att garantera rättvis och effektiv matchning. Genom att balansera spelarnas preferenser med matchningsbehoven strävar systemet efter att minimera väntetiderna och se till att alla spelare matchas med lämpliga lagkamrater baserat på skicklighetsnivå och spelupplevelse.
I rankade matcher finns det fortfarande en möjlighet att en person som har lagts till på din undvikande lista ändå kan matchas med dig om spelets matchningssystem stöter på en mindre pool av spelare än vanligt eller verkar inom områden med lägre spelarpopulationer under mindre upptagna tider.
Implementering av den nya funktionen
I slutet av säsong 12 kan spelarna förvänta sig att det efterlängtade ”Avoid Teammates”-systemet kommer att ha implementerats framgångsrikt i spelet. Integrationen av den här funktionen innebär en betydande förbättring av den övergripande spelupplevelsen, särskilt för dem som tidigare har tvingats utstå frustrerande interaktioner med giftiga lagkamrater.
Med införandet av den här förbättringen kan deltagarna ta en mer proaktiv roll i att forma sin spelmiljö genom att enkelt undvika lagkamrater som kan vara skadliga för deras upplevelse.
Blizzards ansträngningar för att förbättra spelets gemenskap och den övergripande spelarnöjdheten är lovvärda, och den här uppdateringen är ett viktigt steg mot att skapa en roligare spelmiljö för alla spelare.
Potentiell påverkan på giftigt beteende
Det är dock fortfarande oklart om detta nya system framgångsrikt kommer att minska förekomsten av giftigt beteende bland spelare.
För tävlande som tidigare har utsatts för trakasserier eller övergrepp från lagkamrater förväntas möjligheten att permanent undvika vissa individer avsevärt förbättra deras förmåga att fokusera på att spela spelet utan onödig stress eller ångest.
Omvänt kan deltagare som tenderar att vara konfrontativa med sina lagkamrater hävda att endast 15 tillgängliga platser inte är tillräckligt för att helt undvika alla de individer som de har haft meningsskiljaktigheter med.
Införandet av ”Avoid Teammates” -systemet markerar ett anmärkningsvärt steg framåt i Blizzards ansträngningar för att förbättra den övergripande spelupplevelsen och samhällsdynamiken inom Overwatch 2. Det visar företagets pågående engagemang för att ta itu med spelarnas oro. Den här funktionen förväntas mötas med spänning av spelentusiaster som kommer att uppskatta dess förmåga att förbättra sina spelinteraktioner.
Med den pågående utrullningen av säsong 12-uppdateringen kan spelare förvänta sig ytterligare förbättringar och justeringar av spelets övergripande dynamik.