Overwatch 2: s 6v6 comeback: kommer det att få spelare tillbaka?

Blizzard Entertainment tar tillbaka 6v6-spelläget till Overwatch 2. Denna förändring svarar på spelarnas önskemål om laguppställningen som finns i det ursprungliga spelet. Efter att ha gått över till ett 5v5-format saknade spelarna 6v6-stilen, där varje roll hade två spelare, vilket ledde till varierade lagstrategier.
Overwatch 2 is officially bringing back 6v6, currently the mode is in testing
The tests will determine if the game should permanently go back to the old format pic.twitter.com/yr3SMui4vW
— Dexerto (@Dexerto) July 25, 2024
Blizzard lyssnade och kommer att testa två 6v6-lägen i säsong 14, så att du kan uppleva det klassiska lagspelet samtidigt som du kontrollerar om det fungerar i dagens Overwatch 2.
Nya format och rolljusteringar
Det första testet, som börjar i början av säsong 14, kommer att introducera läget ”Min 1, Max 3”. I den här inställningen måste varje lag ha minst en spelare per roll men kan ha upp till tre spelare i en enda roll.
Detta flexibla tillvägagångssätt, inspirerat av Open Queue-formatet, gör det möjligt för spelare att prova olika laguppställningar samtidigt som de säkerställer att alla roller täcks. Det skiljer sig från den strikta 2-2-2-installationen där varje lag innehåller två tankar, två skadehandlare och två supportspelare, vilket var standarden före Overwatch 2.
I mitten av säsongen kommer Blizzard att testa det andra läget, som liknar den traditionella 2-2-2-uppställningen från det första spelet. Denna inställning har två spelare i varje roll, som många spelare minns med glädje. Blizzard betonar att dessa tester är för att se om 6v6-strukturen kan fungera tillsammans med 5v5-formatet, huvudfokus sedan Overwatch 2 lanserades.
Under testningen kommer båda lägena att ha förändringar som minskad tankhälsa och kraft för att balansera rollerna och minska fokus på tankar, vilket gör att stöd- och skadespelare kan ha större inverkan.
Game director Aaron Keller säger att dessa tester kommer att hjälpa Blizzard att förstå vad spelarna föredrar. Genom att titta på spelstatistik och samla in feedback från spelare vill Blizzard bestämma om 6v6 kan bli en permanent del av Overwatch 2.
Att möta efterfrågan från samhället
Valet att ta tillbaka 6v6 i Overwatch 2 kommer från spelare som vill ha den gamla lagkänslan tillbaka. Många tror att med 6v6 var rollerna mer balanserade och enskilda spelare kände inte att de var tvungna att bära hela laget.
Sedan man bytte till 5v5, där en tank ofta tar på sig mycket av lagets tryck, har människor märkt att vinnande är starkt beroende av den ena spelaren. Detta har väckt intresse för 6v6, som kan minska stressen för tankspelare och fördela uppgifterna jämnare mellan laget.
Ändå finns det utmaningar med att behålla båda formaten, vilket bekräftas av Keller. Fler lägen kan innebära längre väntetider för matcher eftersom spelarna kan spridas för tunna.
Spelare har påpekat längre väntetider för vissa roller, särskilt tankar, när de spelar 6v6 tidigare. Blizzard kommer att följa noga med hur dessa nya testlägen påverkar väntetider och spelarantal för att avgöra om det är praktiskt att behålla båda formaten. Blizzard har också planer på nya 5v5-lägen som ”Limit 2” och ”Kingmaker” i säsong 13 före 6v6-testerna.
Dessa lägen kommer att utforska hur flexibla laguppställningar kan vara med 5v5. ”Limit 2” tillåter endast två spelare per roll, liknande andra rollgränser som ses i tävlingsspel. ”Kingmaker” ger dock särskilda bonusar till spelare i en soloroll i sitt lag, vilket uppmuntrar till unika taktiker i 5v5-uppsättningen.
Balansering av spellägen
Att balansera dessa format, vart och ett med sina egna behov, kan kräva en hel del av utvecklingsteamet. Till exempel kanske förändringar av karaktärer eller deras förmågor i ett format inte fungerar så bra i det andra, vilket gör det svårt att hålla uppdateringarna konsekventa.
Det finns tekniska hinder för att stödja båda formaten. Keller påpekade att de är angelägna om att se om spelarna är tillräckligt intresserade för långsiktigt stöd för båda.
När spelarna provar testlägena kommer Blizzard att titta på saker som hur populära lägena är och hur lång tid det tar att hitta en match, tillsammans med feedback från samhället. Denna mix av information kommer att hjälpa Blizzard att förstå spelarnas preferenser och förbättringsområden.