eSportseSports Nyheter

Street Fighter 6 når fem miljoner sålda exemplar och är på väg att bli seriens bästsäljare

Capcom har avslöjat att Street Fighter 6 har sålt över fem miljoner exemplar, vilket är en betydande milstolpe precis när spelet lanseras på Nintendo Switch 2. Med detta momentum är Street Fighter 6 väl positionerat för att bli det mest sålda spelet i den ikoniska fightingspelserien.

För att fira detta har Capcom delat en specialgjord illustration på sociala medier, där de tackar fans över hela världen för deras stöd och lyfter fram spelets tvåårsjubileum. Företaget har uttalat: ”Street Fighter 6 har nu sålt över fem miljoner exemplar! Vilket sätt att fira vårt tvåårsjubileum! Tack till alla våra fans över hela världen och till alla framtida fans!”

Street Fighter 6 lanserades den 2 juni 2023 och närmar sig nu seriens nuvarande försäljningsledare i en mycket snabbare takt än tidigare titlar. Enligt Capcoms egen Platinum Titles-tracker ligger Street Fighter 5 för närvarande på första plats med 7,8 miljoner sålda exemplar sedan lanseringen 2016. Jämfört med detta har Street Fighter 6 nått fem miljoner sålda exemplar på drygt två år och därmed överträffat den långvariga favoriten Street Fighter 2, som sålde 6,3 miljoner exemplar till konsoler – dock exklusive de över 200 000 arkadskåp som såldes under dess glansdagar.

Varför överträffar Street Fighter 6 sina föregångare?

Flera faktorer bidrar till Street Fighter 6:s snabba försäljningstillväxt:

  • Spelet fortsätter att få regelbundna uppdateringar och har en blomstrande global spelarbas.
  • Capcom tillkännagav nyligen en tredje säsong av nedladdningsbara karaktärer, med fanfavoriter som Sagat och Alex, på Summer Game Fest 2025.
  • Den senaste lanseringen på Nintendo Switch 2 har också lockat nya och återvändande spelare.

Det är värt att notera att Street Fighter 6 lanserades i ett mycket bättre skick än sin föregångare. Den första versionen av Street Fighter 5 präglades av tekniska problem och brist på innehåll för en spelare, vilket Capcom senare åtgärdade genom uppdateringar och engagemang i communityn. Med tiden återfick Street Fighter 5 fansens stöd, till stor del tack vare integrationen med den konkurrenskraftiga fighting game-communityn och kontinuerliga innehållsuppdateringar.

Street Fighter 6 debuterade däremot med en robust onlineinfrastruktur och ett omfattande erbjudande för en spelare genom sitt World Tour-läge. Vissa spelare har uttryckt frustration över takten på nya karaktärspaket, men spelets tävlingsscen är fortfarande aktiv och välkomnande, stärkt av community-evenemang och populära innehållsskapare.

Tävlingsscen och framtidsutsikter

Även om Street Fighter 6 kanske inte sammanfaller med den topp som e-sportinvesteringarna nådde under Street Fighter 5:s era, fortsätter Capcom att väcka entusiasm med en miljon dollar i förstapris i den årliga Capcom Cup-finalen. Detta fortsatta stöd håller toppspelarna engagerade och upprätthåller en livlig tävlingsatmosfär.

Ser man framåt förutspår branschobservatörer att Street Fighter 6 kan komma att överträffa Street Fighter 5:s försäljning i slutet av 2026, trots ökande konkurrens från kommande fightingspel som 2XKO och Marvel Tokon: Fighting Souls. Oavsett den exakta tidsplanen är det tydligt att Street Fighter 6 redan har befäst sin status som en stor framgång för Capcom.

Mikael Lodi

Hej, jag heter Mikael Lodi. Jag har spelat hela mitt liv, särskilt Dota 2, men jag älskar även CS och Overwatch. Esport har alltid fascinerat mig, och jag älskar att dela med mig av mina kunskaper till andra gamers. Låt oss hålla igång spelpratet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button