LCK-serien varade i sex timmar på grund av ihållande nätverksproblem
League of Legends-fans kritiserar Riot Games efter en professionell match, hämmad av tekniska problem, som sträckte ut sig i sex timmar.
Koreas League of Legends proffsscen är erkänd som en av de tuffaste, och producerar några av spelets mest kända spelare. Det handlar inte bara om de åtta världsmästerskapsvinsterna, utan det är också där Faker, ofta hyllad som den största spelaren genom tiderna, blev berömmelse.
#LCK has been on a pause for around 40 minutes
Kingen left the game, then DRX players reported a spike in ping. Reportedly, other players are also noticing this spike in ping pic.twitter.com/PcFLy4Q5gb
— Ashley Kang (@AshleyKang) February 25, 2024
LCK-matcher plågade av tekniska problem
Den nya säsongen har börjat med tio lag som tävlar i en dubbel round-robin-turnering. Sex av dem kommer att ta sig till slutspelet. Men förutom de hårda striderna i Summoners’ Rift, har LCK-spelare att göra med en oväntad motståndare – tekniska problem. Dessa problem verkar lägga till ett extra lager av svårigheter till en redan utmanande turnering.
Hur otroligt det än låter, tog den senaste matchen mellan DRX och Dplus KIA häpnadsväckande sex timmar på grund av flera tekniska pauser. En av dessa pauser sträckte sig till och med till tröttsamma 40 minuter.
Spel 1 fick en hicka runt 9 minuter när Dplus KIA:s Choi ”Lucid” Yong-hook rapporterade pingproblem. Efter en kort 8-minuters paus återvände handlingen bara för att träffa en vägspärr igen efter 20 minuter. Den här gången var det DRX som brottades med pingproblem. Snart ändrades pausorsaken till en nätverkskomplikation, vilket orsakade en 30-minuters uppehåll.
Dplus KIA lyckades vinna spel 1, men raden av pauser behövde fortfarande avslutas, och inte förr hade spel 2:s val och avstängningar avslutats förrän ännu en paus uppstod på grund av internetproblem. Det resulterade i ytterligare en timmes försening innan matchen kunde starta. Men knappt två minuters speltid hade passerat när ytterligare en paus slog till.
På grund av dessa utdragna pauser uppmanade LCK till stopp och meddelade återbetalning till biljettinnehavare. De förklarade att spelet skulle ställas om om de tekniska problemen kvarstod efter 19:30.
När klockan gick mot stopptiden, startade matchen igen, och DRX tog segern utan några fler missöden.
I det tredje spelet gick allt smidigt tills ytterligare en paus slog till vid 17 minuter på grund av nätverksproblem. Trötta spelare sågs till och med fånga några z på kameran.
Fler pauser vid 27 och 36 minuter ökade bara spänningen. Så småningom avslutades spelet med att Dplus KIA tog vinsten. Klockan var nästan 22.00, sju timmar efter att matchen hade börjat 15.00.
A fan cam for DRX Rascal as yet another pause kicks in for DK vs DRX, which lasted around six hours fifty minutes in total #LCK
Source: @tul1ee https://t.co/DG0i6uGMK3
— Ashley Kang (@AshleyKang) February 25, 2024
Fans uttrycker sina frustrationer
League of Legends-supportrar uttryckte sin irritation på nätet över sändningsavbrotten. I Reddit-tråden som diskuterade matchen mellan DRX och DK jämförde ett fan på humoristiskt sätt de upprepade spelförseningarna med ett ”skräckspel” på grund av spänningen och osäkerheten om när nästa tekniska paus kan inträffa.
Vissa gick så långt som att antyda att DDOS-attacker kunde orsaka stopp. Riot Games och LCK-organisationen har dock inte bekräftat eller avfärdat dessa teorier om vad som orsakade ökningen i pingtider.
Professionella turneringar som drivs av Riot Games i Sydkorea verkar kämpa med pågående tekniska problem. Den nyligen avslutade VCT Pacific Kickoff i Seoul försenades med fem timmar, och många tekniska avbrott upplevdes.
I have reached out to the @LCK PR team and confirmed that the [#LCK matches] are being held on an internal network. https://t.co/Q1TmSxNDDS
— Ashley Kang (@AshleyKang) February 25, 2024
OK BRION vs. Kwangdong Freecs-serien skjuts upp
Mitt i osäkerheten sa Riots tjänstemän initialt att ”matchen mellan OK BRION och Kwangdong Freecs kommer att fortsätta som planerat, direkt efter den första matchen.” Det rådde dock tvivel om att matchen, dagens andra match, kunde gå vidare på grund av pågående pingproblem. Tyvärr kom inte spelet till slut.
Announcement regarding 2024 LCK Spring Match 49, 50 pic.twitter.com/MFpPOQJoOw
— LCK (@LCK) February 25, 2024
Riot Games deklarerade efter slutet av den första matchen, ”LCK anser att de nuvarande förhållandena är för skakiga för den efterföljande matchen. Därför kommer den, enligt LCK-reglerna, att läggas om. Det uppdaterade schemat kommer att publiceras på LCK:s officiella sociala medier. Vi ber än en gång om ursäkt för eventuella besvär.” Enligt deras tillkännagivande kommer matchen mellan OK BRION och Kwangdong Freecs att arrangeras om.