Det föränderliga ansiktet på Overwatch 2: mindre strategi, mer fart i säsong 10

Sedan lanseringen av Overwatch 2, som väckte en hel del surr, har Blizzard gjort flera betydande justeringar. Den ursprungliga laglayouten ändrades från 6v6 till 5v5. Dessutom modifierade de hjältarna massivt. Det från början utlovade PvE-läget minskades, och de lade till nya spellägen och gav varje karaktär självläkande förmågor.
När dessa stora förändringar ökar, är det uppenbart att det en gång lagfokuserade, taktiska karaktärsbaserade spelet gradvis förvandlas till en kamp för alla spelare för sig själva, ungefär som de flesta trendiga flerspelarskyttar online.
Overwatch 2 säsong 10 avleder den ursprungliga charmen
Overwatch 2 avviker från de element som gjorde den känd. Det här mönstret fortsätter under säsong 10 och justerar flera spellägen som prioriterar snabbt spelande.
Den 23 februari delade spelregissörerna ett inlägg på Overwatchs officiella hemsida. De diskuterade de kommande förändringarna som planeras för den här säsongen, och nästa kommer att börja i april.
Overwatch 2 ger några anmärkningsvärda förbättringar. Till exempel lyfter det begränsningen som hindrar vänner med enorma rangskillnader från att spela tillsammans i konkurrensläget.
Nu, med en mer raffinerad matchmaker-funktion, är det mer hänsynsfullt att välja vilka grupper ditt lag möter. Lag med större skillnader i spelarrankningar, eller ”breda grupper”, kommer nu bara att tävla mot lag med liknande rankingluckor.
Hastigheten är allt som betyder något
Problemet uppstår från andra förändringar som är avsedda att påskynda spelet. Dessa justeringar är baserade på testversionen av ”Quick Play: Hacked”-läget som inträffade i januari. I det här läget fick element som respawn, flyttning av nyttolasten, målinfångning och robotens tryckhastigheter alla ett stort uppsving.
Blizzard Entertainment hade för avsikt att ”utforska nya och roliga sätt att förändra kärnspelet i Quick Play” genom vad som ursprungligen var en tidsbegränsad affär. Men det verkar nu som att några av dessa förändringar är inställda på att bli en permanent match från säsong 10 och framåt.
Bloggen tillkännager några betydande förändringar i Overwatch 2-spelet. Push botens hastighet kommer att ökas när du trycker på barriären. En annan ny funktion är en fartökning ur spawn för Flashpoint-kartor och under installationen för försvarare på Hybrid- och Escort-lägen.
Utvecklarna överväger också att minska matchlängden för Push från tio minuter till åtta minuter i Quick Play. Beslutet att genomföra denna förändring i konkurrensläge är fortfarande under diskussion.
Målet är att få spelarna rakt in i händelsernas centrum. Men när du kopplar ihop det med kortare respawntider, mer dödliga vapen, större hitboxar och automatisk läkning, är det uppenbart att Overwatch 2 växlar. Som en vanlig deathmatch-shooter uppmuntrar de till snabbare och mer aggressivt spelande.
Ändringarna resulterar också i kortare matchningar, antingen genom att förkorta varaktigheten av en push-match eller påskynda målfångst. Ja, du kan spela fler spel dagligen, men kom ihåg att den strategiska kvaliteten på det roliga förändras avsevärt när hastigheten blir avgörande.
Individuell skicklighet över lagspel
Under de senaste månaderna verkar Overwatch 2 skifta från ett gruppfokuserat spel till ett som uppmuntrar individuellt spel. Spelet eliminerade en stridsvagnsroll, flyttade bort från defensiva strategier och statiskt spel, och förvandlade traditionella defensiva karaktärer som Orisa, vilket gjorde dem mer offensiva och störande.
När varje spelare får en läkningsboost som slår in efter att ha inte blivit träffad på ett tag, blir vissa bikaraktärer mindre kritiska. Det verkar som att åtgärda skador nu är det primära målet. Dessutom gynnar spelets rytmförändringar snabba, dödliga rörelser framför noggrant planerade strategier i Overwatch.
Blizzard kan justera sina strategier och hitta en balans mellan deathmatch och taktiskt spel i de kommande patcharna om de så önskar. Det är en besvikelse att Overwatch 2 konsekvent avviker från sitt ursprungliga fokus som gjorde den så populär.