League of Legends

Det utvecklande landskapet i League of Legends rankningssystem: vad du behöver veta

League of Legends använder Elo-rankingsystemet för att ranka spelare baserat på deras färdigheter.

Systemet tilldelar varje spelare ett numeriskt värde baserat på deras prestationer i rankade matcher. I League of Legends används Elo-betygssystemet för att rangordna spelare i olika nivåer, där spelare med högre betyg anses vara mer skickliga.

För närvarande har spelet ett nivåindelat rankningssystem som inkluderar Iron-, Bronze-, Silver-, Gold-, Platinum-, Emerald-, Diamond-, Master-, Grand Master- och Challenger-ranking.

Tiers Iron to Diamond har fyra divisioner, där spelare tävlar mot andra i sin egen division för att klättra upp i rankningen.

Så här fungerar det

ELO, som fått sitt namn efter skaparen av schackrankingsystemet Arpad Elo, används för att bedöma spelarnas skicklighetsnivå. Varje spelare får ett matchmaking-betyg (MMR) baserat på prestationer i rankade matcher. Högre MMR innebär en högre skicklighetsnivå och spelarna tjänar eller förlorar LP (League Points) baserat på matchresultat.

Spelare tjänar eller förlorar League Points (LP) genom att vinna eller förlora matcher. För att få över 100 LP flyttas en spelare till nästa nivå, och för att flytta upp en division måste en spelare vinna två av tre matcher i den sista nivån i den aktuella divisionen.

Riot Games tog nyligen bort kravet på kampanjserie och behöver nu minst fem matcher.

Spelare tjänar poäng för att vinna matcher och förlorar poäng för att förlora matcher, med målet att nå högsta möjliga rankning. När spelarna klättrar i rankningen blir de svårare motståndare, vilket gör det svårare att vinna matcher och behålla sin rankning.

Systemet har också en återställningsfunktion som gör det möjligt för spelare att börja om från början om de faller under en viss tröskel.

Utmaningar i LoL:s Elo- och rankingsystem

Trots sin framgång har LoL-rankningssystemet utmaningar. Ett problem är transparensen – spelare kan se sin rankning men inte sin exakta MMR-poäng. Vissa spelare önskar mer detaljerad prestationsdata.

Dessutom stör förekomsten av ”smurfar” eller boostade konton fair play. Riot Games strävar efter att spelare ska utvecklas naturligt, och de senaste ändringarna har jämnat ut processen för nivåhöjning.

De gjorde också flera förbättringar av rankingsystemet, inklusive att ta bort kampanjer och införa Emerald-rankningen. De ersatte också den gamla femspelarlinjen med Flex Queue, så att mindre partier lättare kan få erfarenhet och kvalificera sig för kampanjer.

SoloQ-rankingsystemet belönar starka spelare med fler poäng, vilket hjälper dem att nå högre Flex Queue-rankings.

En annan utmaning är bristen på transparens, eftersom endast de högst rankade spelarna får detaljerad information om sin Elo-rating och sina prestationer. Framtida förbättringar kan omfatta användning av artificiell intelligens (AI) och avancerade algoritmer för bättre matchmaking, kortare köer för befordran och rättvisare parningar.

Dataanalyser kan ge djupare insikter i spelarnas utveckling, vilket möjliggör skräddarsydd coachning och feedback.

Dessutom kan spelutvecklaren erbjuda fler belöningar och incitament för spel på hög nivå, till exempel exklusiva föremål eller valuta i spelet. Genom att ta itu med dessa utmaningar kan Riot Games skapa ett rättvisare och roligare rankningssystem som gynnar alla spelare.

Vikten av feedback från spelarna

Spelarnas feedback är avgörande för att forma riktningen för League of Legends Elo- och rankingsystem. Dessutom kan spelarna ge värdefulla insikter om sina erfarenheter av det nuvarande systemet och föreslå förbättringar som skulle göra det roligare och mer rättvist.

Genom att lyssna på spelarnas feedback kan Riot Games identifiera områden som kan förbättras och genomföra förändringar som gynnar alla spelare.

Framtiden ligger framför oss

League of Legends Elo- och rankingsystem behöver uppdateras för att uppfylla spelgemenskapens förväntningar.

Dessutom kan spelutvecklaren fortsätta att lyssna på spelarnas feedback och genomföra förändringar som förbättrar den övergripande upplevelsen. Dessutom skulle ett bättre rankningssystem gynna alla spelare genom att vara mer exakt.

I slutändan bör målet med alla rankningssystem vara att ge en rolig och utmanande upplevelse för alla spelare.

Eva Enta

Hej, jag heter Eva, bara en vanlig gamer-tjej. Om jag inte spelar Fortnite eller League of Legends tittar jag förmodligen på någon Esports-turnering. Låt oss hålla spelandan vid liv!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button