League of LegendsLeague of Legends Nyheter

Patch 14.8 justerar noggrannheten i rankingen för nya League of Legends-spelare

I den senaste uppdateringen från Riot Games, League of Legends Patch 14.8, introduceras betydande justeringar av rankingsystemet, vilket särskilt gynnar nya spelare som går in i rankningsstegen. Denna förändring syftar till att förbättra noggrannheten i de första spelarplaceringarna, vilket säkerställer en mer balanserad och trevlig upplevelse för nykomlingar.

Adresserar felaktigheter i placeringen

Historiskt sett har League of Legends rankingsystem fått kritik för sin hantering av nya spelare i rankade matcher. Nykomlingar placerades ofta i ranker som inte återspeglade deras faktiska skicklighetsnivåer, vilket ledde till en frustrerande upplevelse både för dem och för deras lagkamrater och motståndare. Detta problem var särskilt uttalat för spelare vars enda erfarenhet av spelet var genom mindre konkurrenskraftiga lägen som ARAM och Bot-spel.

Matt ”Riot Phroxzon” Leung-Harrison, lead gameplay designer för League of Legends, delade med sig av sina insikter om de senaste förändringarna via sociala medier. ”Den här patchen har vi drivit några förändringar för att seed alla spelare mer korrekt i Ranked, oavsett inkommande kö”, förklarade Leung-Harrison. Målet är att anpassa spelarnas initiala rankning närmare deras verkliga skicklighetsnivåer, vilket minskar risken för uppblåsta eller deflaterade placeringar.

Påverkan på smurfkonton och höga förväntningar

Uppdateringen kommer också att påverka smurfkonton – sekundära konton som används av erfarna spelare. Dessa konton kommer nu att möta en strängare klättring genom leden. Dessutom kommer spelare som kanske har förväntat sig att nå höga ranker som guld omedelbart efter placeringar att behöva justera sina förväntningar. ”Om du hade förväntningar på att nå höga guldnivåer efter att ha vunnit dina placeringsmatcher, är dessa drömmar sannolikt grusade”, tillade Leung-Harrison.

Justeringar av LP-vinster och förluster

En annan viktig förändring som introducerades i Patch 14.8 är justeringen av LP (League Points) vinster och förluster. Nya spelare, och de som befinner sig i övergångsperioden för dessa förändringar, kan uppleva vad Leung-Harrison hänvisar till som ”negativa LP-vinster”. Detta innebär att spelare kan uppleva en förlust på -35 LP för ett nederlag och endast en vinst på +15 LP för en seger. Dessa siffror förväntas dock stabiliseras i takt med att systemet omkalibreras över tid.

Pågående utveckling

Riot Games har angett att dessa förändringar bara är en del av pågående ansträngningar för att förfina den rankade upplevelsen. Tidigare under året gjordes justeringar för att göra degraderingar mer effektiva och för att starta spelare med 50 LP på sin nya rang efter en degradering, en minskning från tidigare 75 LP.

När säsongen 2024 fortskrider kan ytterligare justeringar och förbättringar införas baserat på feedback från spelare och analys av speldata. Riots åtagande att förbättra rankningsupplevelsen återspeglar dess pågående dialog med communityn och lyhördhet för spelarnas oro.

Sammanfattningsvis är Patch 14.8 ett viktigt steg mot att göra rankningsstegen i League of Legends till en rättvisare och mer givande upplevelse, särskilt för dem som precis har börjat sin tävlingsresa. När dessa förändringar utvecklas kommer både nya och erfarna spelare att behöva anpassa sina strategier och förväntningar när de klättrar i graderna i ett av världens mest populära tävlingsinriktade onlinespel.


Om Matt ”Riot Phroxzon” Leung-Harrison

Matt ”Riot Phroxzon” Leung-Harrison är en framstående person inom spelindustrin och arbetar för närvarande som Lead Gameplay Designer för League of Legends på Riot Games. Han började sin karriär på Riot Games som praktikant och under en tioårsperiod klättrade han genom olika roller, inklusive Associate Game Designer och Senior Game Designer, innan han nådde sin nuvarande position.

Leung-Harrisons utbildningsbakgrund omfattar en Bachelor of Engineering och en Bachelor of Science i förnybar energi och datavetenskap från UNSW Sydney, Australien. Hans inställning till speldesign påverkas starkt av hans passion för spelet och ett engagemang för att förbättra spelarnas upplevelse. Han betonar vikten av att vara öppen för feedback och anpassa strategier baserat på konstruktiv input från spelarna.

Under sin tid på Riot har Leung-Harrison varit involverad i viktiga projekt, bland annat spelbalans och utveckling av nya spelelement. Hans ledarskap är känt för sin transparens och lyhördhet gentemot communityt, med målet att ta itu med spelarnas oro och samtidigt styra spelet mot ständig förbättring. Hans senaste arbete inkluderar att skissera strategiska balanseringsplaner för League of Legends, i syfte att förfina spelet och förbättra den övergripande spelarnöjdheten.

Eva Enta

Hej, jag heter Eva, bara en vanlig gamer-tjej. Om jag inte spelar Fortnite eller League of Legends tittar jag förmodligen på någon Esports-turnering. Låt oss hålla spelandan vid liv!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button