10 Bästa Bot Lane Duos för hög Elo i League of Legends
I det konkurrenskraftiga landskapet i League är synergin mellan en ADC och stöd avgörande för framgång i matcher. Varje duo erbjuder distinkta styrkor och taktik, vilket gör det viktigt att förstå dynamiken i dessa partnerskap för att få en fördel över motståndarna.
Xayah och Rakan
Xayah och Rakan utformades för att komplettera varandra. Rakans förmågor, till exempel hans utökade E-räckvidd när han är nära Xayah, möjliggör oväntade inkopplingar och urkopplingar, vilket gör det lättare att locka fiender till dåliga affärer och dra nytta av deras misstag.
När Xayah aktiverar sin W (Deadly Plumage) får Rakan ökad rörelsehastighet och attackhastighet, vilket förbättrar deras förmåga att handla effektivt i lane och under lagstrider.
Xayah och Rakan kan återkalla tillsammans med hjälp av sin Lover’s Leap-förmåga, så att de kan synkronisera sina återkallelser och upprätthålla banans tryck mer effektivt. Detta kan vara särskilt användbart för att hantera vågkontroll och säkerställa optimala backtider.
Xayah skalar bra in i det sena spelet, och hennes förmåga att spela ut motståndare med sin ultimata och fjäderplacering gör henne till ett starkt val i hög Elo. Rakans crowd control och rörlighet förbättrar ytterligare deras sena spelpotential.
Twitch och Lulu
Lulu ger betydande skydd för Twitch genom sina förmågor. Hennes E (Help, Pix!) skyddar Twitch, medan hennes W (Whimsy) antingen kan påskynda Twitch eller polymorf en fiende, vilket hindrar dem från att använda förmågor. Detta gör det svårt för fiender att spränga ner Twitch, särskilt under kritiska ögonblick i striderna.
Lulus sköld- och polymorfförmågor gör laningfasen säkrare för Twitch, som i allmänhet är svag tidigt. Detta skydd gör att Twitch kan odla säkrare och skala in i mitten och sent spel utan att bli hårt straffad.
Skalning och sen spelkraft: Både Twitch och Lulu skalar exceptionellt bra in i det sena spelet. Twitch blir en hyperbärare med sin höga DPS och AoE-skada från sin ultimata, medan Lulus sköldar och buffs blir mer potenta med föremål och nivåer, vilket gör henne till ett utmärkt enchanter-stöd för lagstrider i slutet av spelet.
Lulus ultimata (Wild Growth) kan användas för att slå upp fiender runt Twitch, vilket ger en form av folkmängdskontroll som antingen kan inleda slagsmål eller skala för Twitch. Denna mångsidighet gör att duon kan anpassa sig till olika lagkampsscenarier, antingen genom att engagera sig eller koppla ur efter behov.
Draven och Blitzcrank
Draven är känd för sin extremt höga skada i det tidiga spelet, vilket förstärks av hans Q (Spinning Axe). Blitzcranks Q (Rocket Grab) kan dra fiender in i Dravens räckvidd, så att han snabbt kan spränga dem ner med sina axlar.
Dravens passiva (League of Draven) belönar honom med extra guld för att fånga axlar och säkra dödar. Denna snöbollsmekaniker gör det möjligt för Draven att få en betydande guldledning tidigt, vilket kan utnyttjas ytterligare med Blitzcranks förmåga att skapa val och säkra dödar.
Duon utmärker sig i det tidiga spelet på grund av Dravens höga skada och Blitzcranks pickpotential. En framgångsrik krok kan leda till en död eller tvinga fienden att använda summoner-spells, vilket ger Draven och Blitzcrank kontroll över körfältet.
Hotet om Blitzcranks krok skapar konstant tryck på fiendens botfält, vilket tvingar dem att spela defensivt och missa gården. Detta tryck kan leda till zonering av fiendens ADC och stöd, vilket förnekar dem guld och erfarenhet.
Caitlyn och Morgana
Morganas Dark Binding (Q) kan rota fiender i upp till 3 sekunder, vilket ger Caitlyn gott om tid att placera sin Yordle Snap Trap (W) och släppa loss sin fulla kombo, vilket ofta resulterar i en död eller tvingar fienden att bränna summoner-spells.
Med sin långväga poke, crowd control och burst-potential kan Caitlyn och Morgana etablera lane-dominans tidigt, förneka farm och potentiellt säkra tidiga kills.
Om de säkrar en tidig ledning gör Caitlyns passiva (Headshot) och Morganas förmåga att låsa ner mål det utmanande för fiendens botfält att återhämta sig, vilket gör att duon kan snöbolla sin fördel.
Deras starka zonindelning och vågklar gör det lättare för Caitlyn och Morgana att kontrollera mål som Dragon och Baron, vilket ytterligare utökar deras ledning.
Lucian och Nami
Lucians passiva, Lightslinger, innehåller en effekt som heter Vigilance, som lades till i Patch 11.17. Denna effekt gör det så att varje gång Lucian buffras eller läks av en allierad mästare, ger hans nästa två autoattacker bonusskador. Nami kan ofta utlösa denna passiva med sina förmågor, vilket avsevärt ökar Lucians skadeutgång.
Lucian och Nami utmärker sig i det tidiga spelet på grund av deras höga burstskador och starka handelspotential. Lucians förmåga att snabbt proc sin passiva med Namis buffs gör att de kan vinna affärer och säkra dödar tidigt, vilket ofta snöbollar deras ledning.
Namis Ebb and Flow (W) ger läkning och ytterligare skador, vilket ger duon uthållighet i lane och gör det svårt för fiendens bot lane att handla effektivt.
Medan Lucian och Nami är kända för sin tidiga speldominans, skalar de också bra in i det sena spelet. Lucians konsekventa skadeutgång och Namis verktyg och folkmängdskontroll förblir effektiva under hela spelet, vilket gör dem till en pålitlig duo i hög Elo.
Miss Fortune och Rell
Rells ultimata, Magnet Storm (R), drar fiender mot henne och håller dem på plats, vilket skapar ett perfekt scenario för Miss Fortunes ultimata, Bullet Time (R). Denna kombination kan decimera fiendens lag, särskilt i lagstrider där flera fiender är grupperade tillsammans.
Rells tankiness och crowd control ger utmärkt skal för Miss Fortune, som är relativt orörlig. Rell kan skydda Miss Fortune från dykare och lönnmördare, så att hon säkert kan kanalisera sin ultimata och hantera skador på avstånd.
Rells engagemangspotential med sin W (Crash Down) och uppföljande folkmängdskontroll kan leda till tidiga dödar i laningfasen. Miss Fortunes poke med sin Q (Double Up) och E (Make It Rain) kan mjuka upp fiender, vilket gör dem sårbara för Rells all-in-engagemang.
Miss Fortunes E (Make It Rain) ger en långsam och poke, som kan zonera fiender och göra det lättare för Rell att landa sina förmågor. Denna kombination kan kontrollera körfältet och förneka gården till fiendens botfält.
Samira och Nautilus
Nautilus är känd för sina omfattande förmågor för kontroll av folkmassan, inklusive hans Q (Dredge Line), passiva (Staggering Blow) och ultimata (Depth Charge). Dessa förmågor kan låsa ner fiender, vilket gör det lättare för Samira att engagera sig och hantera skador. Den folkmängdskontroll som Nautilus tillhandahåller gör det möjligt för Samira att fritt använda sina förmågor, särskilt hennes ultimata, Inferno Trigger (R), utan att bli avbruten.
Nautilus är ett tankigt stöd med hög hållbarhet tack vare sin W (Titan’s Wrath) som ger en sköld. Detta gör att han kan absorbera skador och skydda Samira under engagemang. Hans närvaro i frontlinjen kan avleda uppmärksamheten från Samira, så att hon kan fokusera på att hantera skador.
Båda mästarna trivs i aggressiva spelstilar. Nautilus förmåga att engagera sig och Samiras önskan att dyka in i slagsmål kompletterar varandra väl. Detta aggressiva tillvägagångssätt kan dominera laningfasen och sätta upp duon för ett starkt mittspel.
Nautilus crowd control-förmågor kan ställa in Samiras passiva (Daredevil Impulse), vilket gör att hon kan förlänga varaktigheten av sina knock-ups. Denna synergi gör det möjligt för Samira att maximera sin skadeproduktion och säkra dödar mer effektivt.
Ashe och Zyra
Både Ashe och Zyra har förmågor som gör att de kan poke från avstånd. Ashes W (Volley) och Zyras Q (Deadly Spines) kan trakassera fiender på avstånd, vilket gör det svårt för den motsatta botbanan att engagera sig eller handla effektivt.
Ashes ultimata (Enchanted Crystal Arrow) ger en långdistansstun, som kan följas upp av Zyra’s E (Grasping Roots) för att rota fiender. Denna kombination kan låsa ner mål under en längre period, vilket möjliggör enkla dödar eller tvingar fiender att använda sina kallelseformler defensivt.
Zyras växter, som genereras av hennes W (Rampant Growth) och andra förmågor, ger utmärkt zonkontroll. Dessa växter kan hantera konsekvent skada och skapa områden som fiender måste undvika, vilket ger Ashe och Zyra kontroll över körfältet och lagstriderna.
Båda mästarna har förmågor som snabbt kan rensa minionvågor. Ashes W (Volley) och Zyras Q (Deadly Spines) kan användas för att driva vågen, så att de kan kontrollera banans tempo och ställa upp för mål som Dragon.
Senna och Tahm Kench
Tahm Kench’s Devour (W) ger oöverträffat skydd för Senna. Han kan svälja henne för att rädda henne från farliga situationer, vilket effektivt fungerar som ett ”komma ut ur fängelset gratis” -kort. Denna förmåga är särskilt användbar mot hög burstskada eller crowd control.
Senna’s Q (Piercing Darkness) ger läkning och poke, vilket gör att duon kan upprätthålla i körfältet medan de trakasserar fienden. Denna hållbarhet kompletteras av Tahm Kenchs tjocka hud (E), som kan absorbera skador och läka honom, vilket gör körfältfasen mer hanterbar.
Båda mästarna har starka förmågor för kontroll av folkmassan. Sannas W (Last Embrace) rötter fiender, medan Tahm Kenchs Q (Tongue Lash) saktar ner och kan bedöva om han har förvärvat tre staplar av sin passiva (An Acquired Taste). Denna folkmängdskontroll kan sätta upp dödar och kontrollera slagsmål effektivt.
I den fasta Senna-strategin odlar Tahm Kench gårdar medan Senna fokuserar på att peka och samla själar. Detta gör att Senna kan skala mer effektivt in i det sena spelet medan Tahm Kench blir tankigare och mer slagkraftig. Denna strategi utnyttjar Sennas passiva (Absolution) för att få ytterligare räckvidd och skada över tiden.
Vayne och Janna
Janna utmärker sig för att skydda och skala för Vayne, som är relativt svag i det tidiga spelet men blir en hyperbärare i det sena spelet. Jannas förmågor, som hennes Q (Howling Gale) och R (Monsoon), kan störa fiendens engagemang och hålla Vayne säker.
Janna’s E (Eye of the Storm) ger en sköld som absorberar skador och ger bonusattackskador till Vayne. Detta hjälper inte bara Vayne att överleva i affärer utan förbättrar också hennes skadeutgång, vilket gör henne mer effektiv i skärmytslingar och lagstrider.
Vaynes Q (Tumble) och passiv (Night Hunter) ger henne utmärkt rörlighet och kitingpotential. Janna’s W (Zephyr) saktar ner fiender, vilket gör det lättare för Vayne att dra och omplacera under slagsmål. Denna synergi gör det möjligt för Vayne att maximera sin skada samtidigt som hon håller sig borta från skadans sätt.
Vayne är känd för sin exceptionella skalning i slutet av spelet och blir en hyperbärare som kan strimla genom tankar och hantera massiv skada. Janna’s verktyg och skydd säkerställer att Vayne kan överleva och trivas i lagstrider i sent spel.